Finanční opravy a krácení dotací
Patříte k žadatelům, kterým byla uložena finanční oprava a nedostali jste celou požadovanou dotaci?
V souvislosti s ukončováním Integrovaného operačního programu (IROP) evidujeme více podaných žádostí o platbu. Nejvíce se jedná o projekty z REACT-EU, které proběhly ke konci programového období.
Právě v souvislosti s kontrolou Žádostí o platbu může dojít ke krácení nebo nevyplacení požadované dotace. Přesto vždy příjemce o krácení informujeme a poskytneme jim možnost si nárokované výdaje obhájit.
IROP
V Žádostech o platbu IROP bylo kráceno jen necelé 1 % ze všech proplacených Žádostí.
EÚS
Proti rozhodnutí kontrolora se v rámci EÚS partneři odvolali jen ve 2,6 % ze všech ukončených kontrol.
Pozor na nezpůsobilé výdaje a další chyby
K finančním opravám a krácení dotace dochází nejčastěji při kontrole Žádosti o platbu, kdy vyzýváme příjemce k doplnění či úpravě – to se stává v případech, kdy je možné pochybení příjemce napravit:
- Nejčastěji najdeme v žádostech nezpůsobilé výdaje; poté vyzýváme příjemce k jejich nahrazení jinými způsobilými výdaji
- Finanční opravy jsou ukládány také za porušení platných ustanovení programové dokumentace, resp. vydaného právního aktu
- Chyby při provádění veřejných zakázek
- Nedostatečné zajištění povinné publicity
- Nenaplnění indikátorů realizace projektu, atd.
Po ukončení kontroly Žádosti o platbu ze strany CRR je příjemci zaslán výsledek kontroly včetně odůvodnění případného finančního krácení.
Finanční opravy jsou ukládány dle pravidel každého příslušného programu. Více informací najdou žadatelé v Příručce pro žadatele a příjemce u IROP a Příručce pro příjemce (v programech přeshraniční spolupráce), resp. Pokynů pro partnery (programy nadnárodní a meziregionální spolupráce).
Jak se mohu bránit proti krácení dotace
Pokud výsledek kontroly vede k návrhu na krácení dotace a finanční opravy, má příjemce možnost proti výsledku kontroly do 15 dní podat námitky. Ty nejprve posuzuje Centrum, které je může tzv. autoremedurou uznat za důvodné a pokrácené výdaje příjemci doplatit.
V případě, že námitkám Centrum nevyhoví, postupuje je na Řídící orgán IROP/EÚS (MMR).
- Poskytovatel dotace, tj. ministerstvo pro místní rozvoj, vydává Rozhodnutí o námitkách, které je druhostupňovým rozhodnutím a žádný další řádný opravný prostředek (odvolání, rozklad) proti němu není přípustný.
- Proti rozhodnutí o námitkách je tedy jedinou možností obrany podání správní žaloby ke správnímu soudu do 2 měsíců od doručení rozhodnutí.
Důkladně čtěte pravidla a nebojte se zeptat
Pokud chcete předejít tomu, aby byla Vaše dotace krácena nebo došlo k finančním opravám, zkuste problému předejít:
- Navštěvovat semináře pro žadatele a příjemce, které Centrum pořádá; aktuální přehled najdete na webu Centra
- U projektů z EÚS je možné využít individuálních konzultací, které jsou k dispozici pro každého partnera (konzultace s místně příslušným Kontrolorem, který je každému českému partneru projektu přiřazen po schválení projektu)
- Pozorně číst pravidla programů pro žadatele a příjemce a veškerou související dokumentaci, vč. platné a aktuální dokumentace k VZ
- Komunikovat s Centrem včas problémy při realizaci projektu a předcházet finančním opravám
- Nebát se zeptat a vše řešit včas s odborníky na pobočkách Centra