Jak na národní dotace

V průběhu administrace může nastat řada situací, které vyžadují reakci žadatele v souladu s postupy uvedenými ve výzvě a zásadách. Na této stránce najdete přehled klíčových situací, se kterými se může žadatel setkat s uvedením podrobností a doporučených kroků k jejich řešení. 

Registrace a přihlášení do DIS ZAD

  • Žádost o dotaci se podává prostřednictvím webové aplikace DIS ZAD na adrese https://www3.mmr.cz/zad
  • Přístup do aplikace DIS ZAD je umožněn pouze registrovaným uživatelům.
  • Po přihlášení lze zakládat nové žádosti, sledovat jejich stav (přijetí, vyřízení, zamítnutí) a provádět úpravy dle požadavků.
  • Pro komunikaci s Centrem je nutné mít zřízenou datovou schránku (DS), jejíž ID se zadává do kontaktních údajů v aplikaci. Takto zaregistrovaná DS slouží jako hlavní komunikační nástroj.
  • V případě technických problémů se lze obrátit na administrátory DIS ZAD na webu Centra.

Vyplňování a finalizace žádosti

  • Žádost lze vyplňovat v libovolném pořadí, ale doporučujeme ji vyplňovat postupně.
  • Po doplnění všech údajů je třeba žádost zkontrolovat a finalizovat na záložce „Ukončení vkládání údajů do žádosti“.
  • Finalizace provede kontrolu údajů. Chybné nebo neúplné údaje jsou označeny červeně a je nutné je opravit.
  • Po úspěšné finalizaci se žádost uzamkne a nelze ji dále upravovat.

Podání žádosti na Centrum

  • Po finalizaci žádosti se vám automaticky vygeneruje PDF soubor žádosti s požadovanými údaji, pořadovým číslem či kontrolním kódem.
  • Vygenerované PDF je nutné podat prostřednictvím datové schránky (DS) na Centrum [ID DS: mt6427q].
  • V případě, že jste žádost ještě nepodali přes DS na Centrum, můžete požádat o její vrácení do stavu „Rozpracována“ a doplnit chybějící podklady. Žádost adresujte na kontaktní osobu uvedenou v DIS ZAD.

Tipy a doporučení pro aplikaci DIS ZAD

  • Při nečinnosti delší než 20 min může dojít ke ztrátě dat. Proto pravidelně ukládejte rozpracovanou žádost.
  • Používejte tlačítko „Zkontrolovat žádost“ pro přehled nevyplněných polí.
  • Pro přechody mezi stránkami nepoužívejte tlačítka internetového prohlížeče.
  • Nápovědu najdete v pravém horním rohu. U jednotlivých polí pro vyplnění je také uvedena nápověda.
  • U příloh je omezena maximální velikost. Dokumenty skenujte černobíle, v nízkém rozlišení, a ukládejte s maximální kompresí (např. formáty .pdf, .jpg, .tif).

Podrobné informace a návod

Pokud vám přijde výzva k doplnění, znamená to, že vaše žádost nesplnila některé formální nebo napravitelné podmínky, případně nebylo možné některá kritéria vyhodnotit.

Co udělat nejdříve

  • Výzvu dostanete do datové schránky.
  • Máte 5 pracovních dnů od doručení na její doplnění.
  • Pokud termín nestíháte, můžete požádat o prodloužení lhůty (žádost pošlete datovou schránkou s uvedením důvodu). Centrum vám odpoví opět do datové schránky.

Jak postupovat při doplňování

  1. Otevřete aplikaci DIS ZAD a stav žádosti bude „Vrácena k doplnění“.
  2. V detailu žádosti klikněte vlevo na záložku „Přílohy k žádosti“ (ostatní záložky nepůjdou upravit).
  3. Přes tlačítko „+“ založte nový záznam, vyplňte název přílohy a nahrajte soubor z vašeho zařízení (popis není nutný). Pokud máte více příloh, postup opakujte.
  4. Po nahrání všech dokumentů klikněte na záložku „Ukončení vkládání údajů do žádosti“ a potvrďte tlačítkem.
  5. Nakonec potvrďte, že jste doplnění dokončili, kliknutím na tlačítko „ANO“. Poté už nelze žádost měnit.

Nezapomeňte

  • Na výzvu je nutné odpovědět dopisem do datové schránky Centra. Přílohy stačí nahrát jen do aplikace DIS ZAD (datovou schránkou se neposílají).
  • Datovou schránkou posílejte pouze podporované formáty dokumentů (například ne soubory .ZIP).
  • Pokud máte dotazy, kontaktujte manažera uvedeného ve výzvě.

Podrobné informace a návod

O průběhu hodnocení formálních náležitostí a přijatelnosti i věcného hodnocení je žadatel ze strany Centra průběžně informován, a to buď emailem nebo prostřednictvím datové schránky (dále jen “DS”).

Žádost o prověření výsledků hodnocení

  1. Podání žádosti
    • Neúspěšný žadatel může požádat o prověření výsledků hodnocení, a to bez ohledu na to, zda byla žádost o dotaci zamítnuta či bylo řízení zastaveno.
    • Žádost se podává prostřednictvím DS Centra do 10 kalendářních dnů od doručení informace o negativním výsledku.
  2. Průběh prověření
    • Centrum posoudí opodstatněnost žádosti o prověření výsledků hodnocení.
    • Pokud je zjištěno pochybení, provede se opravné hodnocení a žádost se vrací mez posuzované akce.
    • Pokud Centrum neshledá chybu v hodnocení, předá závěry na MMR-OSP, které rozhodne o dalším postupu.
  3. Informování o závěru prověření
    • O výsledku je žadatel informován prostřednictvím DS.

Vyrozumění o negativním výsledku hodnocení

Postup se liší podle toho, zda je v systému DIS ZAD nastaven stav „Řízení zastaveno“ nebo „Zamítnuta“.

  • Stav „Řízení zastaveno“
    • Tento stav nastává při nesplnění určitých podmínek (např. žádost nebyla podána včas, nejedná se o oprávněného žadatele, žádost má neodstranitelné vady apod.).
    • Pokud žadatel nepodá žádost o prověření výsledků hodnocení, nebo není-li tato žádost uznána za důvodnou, je informován prostřednictvím Usnesením o zastavení řízení zaslaným do DS.
    • Usnesení obsahuje informace o nesplnění podmínek hodnocení.
    • Proti tomuto usnesení nelze podat odvolání (žádost o přezkum) ani rozklad.
  • Stav „Zamítnuta“
    • Tento stav nastává v ostatních případech, zejména při nesplnění bodového limitu ve věcném hodnocení.
    • Pokud žadatel nepodá žádost o prověření výsledků hodnocení, nebo není-li tato žádost uznána za důvodnou, je informován prostřednictvím Vyrozumění zaslaným do DS.
    • Vyrozumění obsahuje informace o nesplnění podmínek hodnocení.
    • Neúspěšný žadatel má možnost do 15 dnů ode dne doručení Vyrozumění podat žádost o přezkum.
    • Po uplynutí této lhůty je vydáno Rozhodnutí o neposkytnutí dotace.

Žádost o přezkum

  1. Podání žádosti o přezkum
    • Pokud žadatel nesouhlasí se závěry Vyrozumění (stav „Zamítnuta“), může podat žádost o přezkum hodnocení.
    • Tuto žádost lze podat pouze v případě, že nebyla schválena dotace a stav je „Zamítnuta“ (nelze podat při „Řízení zastaveno“).
    • Žádost o přezkum se podává písemně prostřednictvím DS na adresu Centra, do 15 kalendářních dní od doručení Vyrozumění.
    • Musí obsahovat seznam všech kritérií, proti nimž se žadatel odvolává, s popisem odůvodnění.
    • Není možné podat přezkum k nehodnoceným nebo nerelevantním kritériím.
    • V případě marného uplynutí lhůty pro podání žádosti o přezkum, je vydáno Rozhodnutí o zamítnutí žádosti o podporu.
  2. Informování o výsledku přezkumu
    • Centrum postoupí žádost na MMR-OSP, které rozhodne o jejím vyřízení a informuje žadatele o výsledku přezkumného řízení prostřednictvím DS.

Podrobné informace a návod

V některých výzvách je nutné před vydáním Rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD) doložit dokumenty, které nebyly předloženy jako povinná příloha k žádosti o podporu a jako takové nebyly předmětem hodnocení formálních náležitostí a přijatelnosti či věcného hodnocení. Informace o tom, že se tato povinnost vztahuje na danou akci, je uvedena v zásadách pro příslušnou výzvu, společně se seznam požadovaných dokumentů.

Výzva k předložení dokumentace

  • Centrem vyzve žadatele k doložení dokumentace prostřednictvím datové schránky (DS).
  • Výzva obsahuje přesný seznam požadovaných dokumentů a termín pro jejich předložení.
  • Žadatel může požádat o prodloužení termínu, přičemž musí uvést zdůvodnění.
  • Reakci na výzvu žadatel zasílá do DS Centra.
  • Dokumenty se nahrávají v podporovaných formátech do systému DIS ZAD.
  • V případě dotazů a nejasností se můžete obrátit na manažera akce, jehož kontaktní údaje jsou uvedeny ve výzvě.

Kontrola doložené dokumentace

  • Pracovníci Centra kontrolují předložené dokumenty a mohou žadatele vyzvat k doplnění nebo upřesnění.
  • Výzva k doplnění/upřesnění bude zaslána prostřednictvím DS.

Specifický přístup pro podprogram ŽIVEL 1

  • Živel 1 umožňuje postupné předkládání dokumentů během realizace akce.
  • Dotace a uznatelné náklady jsou navyšovány s každou předloženou smlouvou o dílo prostřednictvím změnového RoPD.
  • Po vydání prvního RoPD příjemce průběžně nahrává dodatečnou dokumentaci do DIS ZAD.
  • O vložení dokumentace příjemce vždy informuje dopisem zaslaným do DS Centra.

Způsob dokládání dokumentace v DIS ZAD

1) Stav žádosti v systému DIS ZAD je označen jako „Vložení podkladů pro Rozhodnutí“.
2) Dokumenty se nahrávají přes záložku „Podklady pro Rozhodnutí“ pomocí tlačítka „+“.
3) Po vložení všech podkladů je nutné ukončit vkládání pomocí tlačítka „Ukončení vkládání údajů do žádosti“.
4) Po finalizaci žádosti se stav změní na „Podklady pro Rozhodnutí vloženy“ a žádost je uzamčena pro další editaci.

Podrobné informace a návod