Kontroly na místě

Obecné informace

  • Centrum zajišťuje administraci projektů financovaných z IROP 2. Nedílnou součástí je prověřování realizace a udržitelnosti projektů přímo v místě realizace prostřednictvím plánovaných kontrol, které probíhají zpravidla formou veřejnosprávní kontroly na místě dle zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (dále jen „VSK“).

Co je cílem VSK?

  • Cílem těchto kontrol je zajistit správnost a transparentnost při využívání veřejných prostředků, tj.
    • ověření plnění podmínek poskytnutí dotace ze strany příjemce dotace
    • porovnání skutečného stavu se stavem deklarovaným v projektu
    • ověřit, zda byl či nebyl naplněn deklarovaný účel projektu
    • ověření, jakým způsobem jsou využívány výstupy, péče o výstupy projektu

Kdy VSK probíhá?

  • VSK probíhá ve všech fázích administrace projektu – nejčastěji ve fázi realizace (tzv. interim VSK) či udržitelnosti projektu (tzv. ex-post VSK). Výjimečně může být provedena i ve fázi před vydáním právního aktu (ex-ante VSK).

Kdo VSK provádí?

  • V rámci programu IROP provádějí VSK pracovníci Centra (součástí kontrolní skupiny může být také přizvaná osoba, pokud je její účast potřebná vzhledem k předmětu VSK – např. specialisté z oboru IT, zdravotnictví, stavebnictví apod.), nicméně můžete se setkat i s kontrolami prováděným dalšími kontrolní orgány ať už z ČR (např. MMR – Řídící orgán IROP; Nejvyšší kontrolní úřad; Ministerstvo financí ČR – Auditní orgán, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a další) či z Evropské Unie (Evropská komise; Evropský účetní dvůr, Evropský úřad pro boj proti podvodům)

Co mohu udělat pro to, aby VSK na místě proběhla hladce a rychle?

  • Ustanovit kontaktní osobu – určí ji statutární zástupce písemně (bude k dispozici kontrolní skupině, bude mít o předmětu kontroly relevantní informace).
  • Poskytnout vhodné prostory kontrolní skupině pro výkon kontroly.
  • Disponovat požadovanou/dostupnou dokumentací (kompletní, v řádné kvalitě, ve formě (pokud možno originálů) v tištěné verzi, či v el. verzi), která osvědčuje řádný průběh realizace projektu, a také průběh udržitelnosti projektu, který odpovídá tomu, na co byla dotace poskytnuta.
  • Kontrolovaná osoba musí mít přehled o tom, kde se majetek pořízený z dotace nachází, zda je ve stavu vhodném k užívání a plnění své funkce
  • Tipy, triky jak se připravit na VSK s rozlišením na jednotlivé specifické cíle, jsou uvedeny v příloze Tipy k VSK

Kde a jak se dozvím výsledek VSK?

  • Kontrolní zjištění jsou shrnuty v Protokolu z VSK, který se vždy doručuje statutárnímu zástupci nebo osobě oprávněné jednat za organizaci

Co bude následovat, pokud kontrola nedopadne dle očekávání?

  • S ohledem na různá zaměření a hloubku kontroly se závěry z VSK na místě mohou lišit od předchozích administrativních kontrol V případě nesouhlasu s kontrolním zjištěním z VSK je možné podat námitky (viz OPPŽP, kap. 16.3).
  • V případě zjištění porušení podmínek s finančním dopadem u proplacených žádostí o platbu vzniká tzv. „podezření na nesrovnalost“, které je postoupeno Řídicímu orgánu IROP k dalšímu posouzení. (blíže viz OPPŽP, kap. 17)
  • Pokud se při VSK zjistí, že došlo k porušení podmínek poskytnuté dotace dle Podmínek PA/Rozhodnutí a jedná se již o proplacené finanční prostředky (neplatí u příjemců typu OSS)
    • z hlediska povahy zjištění lze zjednat nápravu – bude bez zbytečného odkladu zaslána výzva k provedení opatření k nápravě ve stanovené lhůtě (v souladu s § 14 odst. 1 zákona č. 218/2000 sb. Zákon o rozpočtových pravidlech).
    • nelze zjednat opatření k nápravě – příjemci bude zaslána výzva k vrácení dotace nebo její části ve stanovené lhůtě (v souladu s § 14 odst. 3 zákona č. 218/2000 sb. Zákon o rozpočtových pravidlech). Tento postup nelze aplikovat, pokud nebyl dodržen účel projektu – v takovém případě musí být zjištění předáno po ukončení kontroly na příslušný OFS.
  • V případě, že příjemce nepřijme opatření k nápravě v souladu s požadavky výzvy či na výzvu nereaguje nebo nebude uhrazená částka v plném rozsahu – případ bude předán dále příslušnému OFS (podrobnější informace o finančních opravách jsou obsahem kap. 17 OPPŽP)
  • Finanční dopady jsou řešeny s ohledem na zásadu přiměřenosti (dle Závazného stanoviska ŘO IROP č. 23).

Kde naleznu další informace?