Žatecká gastrolaboratoř stále táhne. Její kuchaři a cukráři patří k nejžádanějším
V Žatci se rodí budoucí kulinářští mistři. Stará cvičná kuchyně již nevyhovovala současným potřebám, proto střední odborné učiliště v Žatci, s využitím téměř tří milionů korun z IROP, postavilo novou, moderní gastrolaboratoř. Od května 2018 se zde učni v oborech kuchař a cukrář školí na nejnovějších zařízeních. Díky úspěchům absolventů, kteří se prosazují v gastronomických soutěžích a jsou vyhledávaní pracovníci v prestižních podnicích, škola přitahuje nové studenty. Rostoucí zájem o studium potvrzuje, že investice do modernizace se vyplatila. Pojďme se nyní společně podívat, jak taková gastrolaboratoř funguje.
Moderní technologie ve službách gastronomie
Žatecká gastrolaboratoř se pyšní moderním vybavením a nejnovějšími technologiemi, což ji řadí mezi špičku ve vzdělávání budoucích kuchařů. Studenti zde mají příležitost osvojit si pokročilé techniky vaření s vybavením srovnatelném s těmi nejlepšími restauracemi. Díky zařízením jako je konvektomat, kombinovaná trouba využívající cirkulaci horkého vzduchu pro rychlejší a rovnoměrnější vaření, se studenti naučí efektivně připravovat širokou škálu pokrmů. Metoda sous-vide, vaření potravin za nízké teploty v hermeticky uzavřených sáčcích, jim umožňuje dosáhnout mimořádné chuti a textury s maximální zachováním živin. Moderní kynárna pak nabízí přesné řízení procesu kynutí těsta, což je klíčové pro pekařské a cukrářské speciality. Se znalostí těchto technologií se ze studentů stávají odborníci připravení pro budoucí kariérní výzvy.
„Budoucí kuchaři a cukráři se tu učí pracovat s technologiemi, které patří k tomu nejmodernějšímu, co lze v oboru najít. V praxi se pak díky těmto zkušenostem můžou ucházet i o místa v prestižních restauracích nebo cukrárenských provozech. A máloco je tam může překvapit,“ říká učitelka odborného výcviku Dana Charvátová.
Gastrolaboratoř: místo, kde se věda setkává s kulinářským uměním
Studenti se učí rovněž pochopení vědeckých principů, které jsou základem moderního vaření. Praktický výcvik zahrnuje přípravu jídel pro veřejnost, což studentům poskytuje cennou zpětnou vazbu od skutečných strávníků během různých akcí, jako jsou projektové dny, dny otevřených dveří nebo kulturní a společenské události.
„Zájem veřejnosti o kvalitní gastronomii neustále roste. V důsledku zápisu Žatce a krajiny žateckého chmele na Seznam světového dědictví UNESCO se zvyšuje i zájem turistů o náš region a ruku v ruce s ním i poptávka po nabídce kvalitních restaurací. SOU a SOŠ SČMSD Žatec je důležitou součástí regionálního školství, a právě z jejich řad se profilují požadovaní odborníci,“ říká žatecká zastupitelka a předsedkyně komise výchovy a vzdělávání Zuzana Hořínková Kawanová a dodává: „Není pochyb, že škola adekvátně reaguje na požadavky moderní doby jednak vybavením, technologiemi, ale i odborným přístupem a motivací žáků pracovat v oboru. Důkazem je pravidelná spolupráce města a školy při zajišťování cateringu pro různé veřejné, kulturní či společenské události.“
Výuka je navíc doplněna kreativními projekty zaměřenými na vývoj nových pokrmů z lokálních surovin, které vedou zkušení mentoři.
Rozvoj a spolupráce s komunitou
Gastrolaboratoř v Žatci si během let vybudovala silné vazby s lokální i širší komunitou. To ji umožňuje pravidelně pořádat kulturní a společenské události, jež přitahují širokou veřejnost. „České školy se díky IROP modernizují a pořizují vybavení, o kterém si před několika lety mohli nechat jen zdát. A právě jejich modernizace patří k těm projektům, které mají dlouhodobý efekt. Nemyslím tím jen, že slouží výrazně déle než povinných pět let, ale především zásadně ovlivňují kvalitu vzdělání našich dětí, a tím budoucnost jejich i naší země,“ uzavírá projekt Viktor Kruml, ředitel ústecké pobočky Centra pro regionální rozvoj.
Plánované rozšíření kurzů a aktivit, které reflektují nejnovější trendy a tržní požadavky, udržuje školu na špici gastronomického vzdělávání a připravuje studenty na profesionální kariéru v oboru. V rámci dalšího rozvoje škola plánuje modernizovat školní dvůr a zavést nové jazykové učebny, čímž poskytne studentům optimální podmínky pro jejich růst a přípravu na budoucnost v gastronomii.