Plnou parou vpřed, Ušatá se vrací na koleje v plné parádě
Národní technické muzeum (NTM) úspěšně dokončilo generální opravu parní lokomotivy 464.102 „Ušatá“. Téměř sto let stará mašina se díky důsledné renovaci stala plně provozním exponátem a klenotem v historické sbírce NTM. Evropské fondy na záchranu „Ušaté“ i dalších lokomotiv přispěly víc než 28 miliony korun.
„Ušatá“ se tak zařazuje po bok lokomotiv „Serényi“ a „Conrad Vorlauf“, jejichž restaurace byla v rámci stejného projektu dokončena už v září letošního roku. Společně se zařadí mezi významné železniční památky ve sbírce NTM.
S „Ušatou“ se ale budete moct navíc sami svézt. „Nyní opravená lokomotiva se stane ozdobou muzejního vlaku, který jsme v letošním roce sestavili jako první vlak NTM pro jízdy po tratích. Věřím, že jízdy vlaků v čele s parní lokomotivou 464.102 ,Ušatá‘ budou dělat radost všem příznivcům železniční historie,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.
Ušatá patří mezi nejlepší díla československého průmyslu
Lokomotiva 464.102 „Ušatá“ představuje jeden ze dvou vyrobených prototypů své řady. Původně měly tyto lokomotivy řešit dopravní situaci po záboru pohraničí. Dodány však byly až v roce 1940, kdy už panovaly trochu odlišné podmínky.
Mašiny této řady se těšily velké oblibě u provozního personálu pro svou nízkou poruchovost. To dokládá fakt, že po dobu jejich provozu nedošlo k žádným vynuceným modernizacím. Svou konstrukcí tak byly skutečným technickým unikátem a pýchou československého strojírenství.
Generální opravu této lokomotivy měla na starost společnost 1. Kolínská lokomotivní, s. r. o. a ani zdaleka se nejednalo o rutinní práci.
„Pro nás jako restaurátory zabývající se opravami parních lokomotiv byla tato zakázka výzvou, zejména z důvodu provedeného rozsahu prací na této lokomotivě. Jednalo se o plnohodnotnou generální opravu, samozřejmě s přísně restaurátorským přístupem. U tak velké lokomotivy s výkonem téměř 1 800 koní to bylo myslím v naší republice poprvé minimálně po dvaceti letech od poslední takto rozsáhlé opravy provedené naposledy ještě v dílnách v Českých Velenicích před jejich uzavřením,“ říká jednatel společnosti Michal Bednář.
V rámci projektu navíc došlo k vylepšení zabezpečovacího zařízení v Železničním depozitáři NTM v Chomutově, který lokomotivám poskytuje perfektní zázemí.
A nejedná se o první ani poslední případ, kdy evropské fondy zachránily důležitý kousek kulturního a technického dědictví v Česku. Nadšenci do techniky i NTM se už teď mohou těšit na další projekty podpořené evropskými fondy.
„To, že je parní lokomotiva Ušatá opět v plné parádě na kolejích, je důkaz, že evropské peníze pomáhají tam, kde se setkává šikovnost s chutí dotahovat věci do konce. A Národní technické muzeum s pěti podpořenými projekty jde příkladem. V aktuálním období vyhradil IROP na muzea 2,2 miliardy a my rádi poradíme a pomůžeme všem, kdo je budou chtít účelně využít,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka sekce IROP.