Zachráněná lokomotiva „Ušatá“ se po renovaci vrátí na koleje

17. 5. 2022

Legendární parní lokomotiva 464.102 přezdívaná „Ušatá“ se stane plně provozním exponátem Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea (NTM). Její opravu podpořil Integrovaný regionální operační program (IROP), který má na starosti Centrum pro regionální rozvoj České republiky. V rámci projektu renovace kolejových vozidel NTM se tak lokomotiva dočká dotační podpory z Evropské unie ve výši 23 mil. korun.

Projekt „Restaurování kolejových vozidel ze sbírky Železničního muzea NTM“ se týká nejen lokomotivy „Ušatá”, ale rovněž lokomotiv 210.001 „Serenyi“ a 411.019 „Conrad Vorlauf“. Všechny tři stroje čeká generální oprava. Během renovace dojde k obnově parního kotle i drobných dílů, které budou vyjmuty a přesunuty do opravných dílen v Kolíně a v Žamberku. Opravu dokončí v technologických dílnách v Letohradu, a to do roku 2023.

Dočasně budou lokomotivy umístěny v Železničním depozitáři NTM v Chomutově a po otevření zcela nového Muzea železnice a elektrotechniky NTM v Praze se vrátí na koleje jako provozní exponáty. Muzeum by se mělo pro veřejnost otevřít na podzim 2028 u příležitosti 110. výročí vzniku Československé republiky a 120. výročí založení NTM. Návštěvníci budou mít možnost okusit kouzlo historických vlaků a zažít v muzeu atmosféru minulého století.

Záchrany se však v období 2021–2027 nedočkají pouze historické lokomotivy. Na podporu oblasti kulturního dědictví je v rámci IROP vyčleněno celkem 8,8 mld. korun.