Unikátní laboratoř praktických dovedností v Písku připravuje mladé zdravotníky už 5 let. Zájem o studium dvojnásobně vzrostl   

2. 7. 2024
Vyšetření na robotickém simulátoru pacienta v laboratoři praktických dovedností
Vyšetření na robotickém simulátoru pacienta v laboratoři v Písku

Jak může moderní technologie zlepšit zdravotnické vzdělávání a současně přilákat více studentů do zdravotnických oborů? Střední zdravotnická škola v Písku našla odpověď v podobě laboratoře praktických dovedností, která už pět let slouží studentům a zvyšuje zájem o studium na dvojnásobek. 

Laboratoř praktických dovedností v Písku využívá programovatelné simulační robotické prostředky, digitální technologie a ICT k modernizaci zdravotnického vzdělávání. Tento inovativní projekt, podpořený částkou 10 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), umožňuje studentům praktické učení v simulovaném prostředí nemocniční JIP. 

„Zájem o studium na středních zdravotnických školách se dlouhodobě mění ve vlnách, v souvislosti se situací v oboru i společnosti. Nárůst z posledních let, který je například ve srovnání s rokem 2016 dvojnásobný, však můžeme určitě z velké části připsat na vrub tohoto unikátního projektu. Podobné prostředí a učební pomůcky, které dokonale simulují realitu, na jiné střední škole v Česku nejspíš nenajdete,“ říká Helena Šatrová, ředitelka SZŠ Písek. 

Inovace a modernita – nové přístupy ke vzdělání? 

Díky dotaci z IROP v roce 2019 škola pořídila nejnovější digitální technologie a výukové pomůcky, včetně anatomických modelů, programovatelných robotických simulátorů pacientů a moderního výukového softwaru. Celkové náklady na projekt činily 11,1 milionů korun, přičemž 85 % pokryla dotace z EU (9,5 milionů korun) a půl milionu přispěl státní rozpočet. 

Škola vybudovala také specializovanou učebnu somatologie, laboratoř praktických dovedností a učebnu cizích jazyků. „Inovativní projekty ve vzdělávání jsou nejlepší cestou, jak naší zemi zajistit perspektivní budoucnost. IROP proto do modernizace středního a vyššího odborného školství v regionech investoval v posledním programovém období přes 4 miliardy korun a další více než 3 miliardy vyhradil pro to aktuální,“ upřesňuje Petr Bouška, ředitel jihočeské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty IROP kompletně zastřešuje. 

Přínos pro studenty i zaměstnavatele 

Simulace skutečných situací v reálném prostředí i na figurínách, které reagují jako živí pacienti, umožňují žákům získat cenné dovednosti. To oceňují hlavně budoucí zaměstnavatelé. Významně se zvýšily kompetence studentů a pedagogů v používání digitálních technologií. Studenti se také zlepšili v řešení reálných problémů a efektivní komunikaci. Učitelé prošli školením na nové metody výuky a technologie.

Přínos pro studenty i budoucí zaměstnavatele vyzdvihl také náměstek hejtmana Jihočeského kraje Pavel Klíma: „Dlouholetá praxe ukazuje, že je nesmírně důležité studenty odborných škol nadchnout pro studovaný obor. Aby ho nejen zdárně dostudovali, ale aby se mu ve své profesní praxi i věnovali a neutíkali jinam. Díky tomuto projektu mají studenti možnost vyzkoušet si už za dob studií ty nejsložitější zdravotnické postupy bez rizika, že by ublížili skutečnému pacientovi. Získají tak tolik potřebnou praxi a do práce pak nastupují mnohem sebevědomější a lépe připravení.“ 

Budoucí plány 

Modernizace výuky přinesla škole nejen větší zájem o studium, ale i zájem žáků základních škol. Právě pro ty škola pořádá interaktivní exkurze a prezentace..„Atraktivní výukové prostředí a pomůcky si můžou vyzkoušet také žáci základních škol. I díky nim se v našem regionu zvýšil zájem o obor, a spolu s ním i o studium v naší škole,“ dodává ředitelka Šatrová. 

Škola nyní plánuje pokračovat v modernizaci dalších odborných učeben. Doplňování pokrokového vybavení a investice do školení učitelů na nové standardy a technologie ve vzdělávání jsou další kroky. Cílem je také rozvinout spolupráci s dalšími vzdělávacími institucemi a trhem práce.