Příběh těšínské tramvaje vede přes hranici a zpět v čase
Na obou březích řeky Olše vznikla turistická trasa, která připomíná dobu, kdy Český Těšín a Cieszyn tvořily jedno město a spojovala je tramvajová linka – těšínská tramvaj. Projekt podpořený z programu Interreg vrátil tuto kapitolu do ulic, a to v podobě stezky, multimédií i repliky historického vozu. Dnes si ji může projít každý, kdo se chce na chvíli vrátit v čase a dozvědět se o tramvaji i životě Těšína víc.
Jedna trať, jeden příběh
Tramvajová linka mezi dnešním Českým Těšínem a Cieszynem začala jezdit v roce 1911. Byla sice nejkratší v celé monarchii, ale měla velký význam. Spojovala město, které žilo jako jeden celek. Po rozdělení Těšína v roce 1920 a vzniku hranice mezi nově vzniklými státy tramvaj brzy zanikla. Právě tento příběh se stal inspirací pro projekt Po stopách těšínské tramvaje.
„Podařil se perfektní projekt, který ukazuje částečně historii, částečně přibližuje návštěvníkům zajímavost, která se široko daleko nevidí. Není to jen připomenutí trasy, je to i replika tramvaje jako takové. Jsou to dva videomappingy, které ukazují historii i současnost obou měst,“ říká Vít Slováček, 2. místostarosta Českého Těšína.

Turistická trasa s pamětí
Trasu tvoří jedenáct zastávek mezi nádražím a tržištěm, které přibližují historické momenty i detaily. Na trase najdete interaktivní prvky jako lavičku s tramvajovým zvonkem, fotopoint ve tvaru vozu nebo zapuštěné koleje v dlažbě. V Českém Těšíně se navíc zmodernizovala Nádražní ulice, v polském Cieszyně zase vzniklo turistické centrum u mostu Přátelství.
Těšínská tramvaj vypráví příběh města
Dominantou celé trasy je věrná replika červené tramvaje Ringhoffer. Vůz kopíruje podobu původní těšínské tramvaje z počátku 20. století. Byl postaven podle archivních plánů a tradičními řemeslnými metodami z doby před sto lety. Najdete ji na polské straně v místě bývalé celnice a dnes slouží jako symbol otevřených hranic i sousedské spolupráce.
„Historická tramvaj, obnovená po téměř 100 letech, znamená pro Těšín zvýšení turistického ruchu. To, čeho jsme chtěli dosáhnout, bylo ukázat krásu našich dvou měst prostřednictvím příběhu těšínské tramvaje. To, že nás tehdy tramvaj spojovala – a dnes nás spojuje znovu ,“ uvádí Gabriela Staszkiewicz, starostka polského Těšína.
Těšínská tramvaj je volně přístupná a přibližuje atmosféru tehdejších časů a zároveň připomíná, jak silné je spojení dvou měst, které kdysi dělily hranice.
Když hranice spojují
Projekt vznikl ve spolupráci měst Český Těšín a Cieszyn s podporou Evropské unie v rámci programu Interreg V-A Česká republika–Polsko. Dotace z EU dosáhla 2,5 milionu eur.
„Pomáháme realizovat projekty Interreg v pohraničních oblastech. Snažíme se spojovat města, spojovat lidi, stírat hranice. A projekt těšínské tramvaje je toho ukázkovým případem,“ řekl Daniel Vejrosta, vedoucí společného sekretariátu Interreg Česko–Polsko, který měl projekt na starosti.
Z této spolupráce vznikl projekt, který přitahuje nové návštěvníky, podporuje místní podnikatele a ukazuje, že i přes hranici může vzniknout něco, co má velký smysl pro obě země.
Místo, které stojí za návštěvu
Po stopách těšínské tramvaje se dnes může vydat každý. A je jedno, jestli jdete po historii, nových zážitcích nebo jen klidném odpoledni ve městě, které má co říct. Turistická trasa vás provede po městě a představí vám příběh, který spojuje obě města, země i jejich obyvatele. Stejně jako to kdysi dělala těšínská tramvaj.