Přestupní terminál v Klatovech usnadní cestu nejen na Šumavu
Vystoupit z vlaku, popadnout zavazadla a absolvovat půlkilometrovou cestu na autobusové nádraží. Tahle éra už v Klatovech skončila. Od poloviny prosince slouží cestujícím nový přestupní terminál, který svedl vlaky, autobusy i auta na jedno místo. I díky 75 milionům z Integrovaného regionálního operačního programu, který v CRR administrujeme.

Klatovy jsou přirozenou vstupní branou do Šumavy. První dojem z cesty do hor ale dlouho kazila skutečnost, že kdo chtěl přestoupit z vlaku na autobus, čekal ho zhruba 550 metrů dlouhý pěší přesun.
Pro turistu s těžkým batohem to znamenalo nepříjemnost, pro seniory nebo rodiče s kočárky často velkou komplikaci. Původní autobusové nádraží navíc kapacitně nestačilo a chybělo mu moderní zázemí.
To už je ale minulost. Plzeňský kraj a město Klatovy společně otevřely moderní dopravní uzel, který tento logistický problém definitivně řeší.
Z vlaku do autobusu suchou nohou
Nový terminál vyrostl v bezprostřední blízkosti vlakového nádraží. Cestující tak mohou přestupovat suchou nohou a bez zbytečných časových prodlev.
„Evropské dotace mají především sloužit lidem a zjednodušovat jim život. V Klatovech to konkrétně znamená konec půlkilometrového přecházení mezi vlakem a autobusem. Investici 75 milionů korun proto vnímáme jako investici do pohodlí a bezpečnosti každého, kdo v regionu cestuje do práce nebo do školy,“ říká k projektu Magda Sýkorová, ředitelka plzeňské pobočky Centra pro regionální rozvoj (CRR).
Právě CRR mělo na starosti administraci dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Ta pokryla 75 milionů korun z celkových uznatelných nákladů (z toho 52,5 mil. Kč šlo z Evropského fondu pro regionální rozvoj). O zbylou část investice, která se vyšplhala na 212 milionů korun, se postaral Plzeňský kraj a město Klatovy.
Terminál myslí na řidiče i hendikepované
Architektonicky zajímavé řešení využívá zastřešení ve tvaru takzvaných vlaštovek, které chrání cestující před nepřízní počasí.
Prostor je teď kompletně bezbariérový a přehledný. Součástí terminálu je šest nástupních a tři výstupní stání pro regionální autobusy, ke kterým přibyla i sdružená zastávka pro MHD. Na řidiče, kteří dojíždějí autem a dál pokračují vlakem, čeká velkorysé parkoviště P+R se 106 místy.
„Nový přestupní terminál je příkladem toho, jak může spolupráce kraje a města přinést lidem skutečný užitek. Jsem rád, že jsme představili veřejnosti moderní, bezpečný a pohodlný prostor, který výrazně zlepší cestování v celém regionu,“ hodnotí výsledek hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan.
Druhý největší přestupní uzel v kraji
Význam stavby přesahuje hranice města. Jak uvádí Jiří Kozák, ředitel společnosti POVED (organizátor dopravy v kraji), Klatovy se díky tomuto projektu staly druhým největším přestupním uzlem v regionu.
„Podmínky pro pohodlnější přestup a nové vybavení včetně elektronických odjezdových panelů se snoubí s naší vizí provázanosti spojů v rámci Integrované dopravy Plzeňského kraje. … Společně s modernizací železniční stanice se tento prostor stane důstojnou bránou jak do Klatov samotných, tak do celé Šumavy,“ dodává Kozák.
Projektanti mysleli i na detaily. Terminál doplňuje nová příjezdová komunikace s kruhovým objezdem, chodníky a cyklostezky. Na jaře se navíc celý prostor zazelená – v plánu je výsadba stromů a trvalkových záhonů, které zpříjemní čekání na spoj.
Cestující mohou nový terminál využívat naplno od 14. prosince, kdy vstoupily v platnost nové jízdní řády.










