Plzeň otevřela klíčová témata veřejného zadávání v dopravě 

16. 6. 2025
VZ Tour v Plzni ukázala, jak správně soutěžit dopravní zakázky. Přednášky, příklady z praxe i právní tipy od expertů CRR.

Co mají společného trolejbusy, tramvajová depa a mosty? Pokud se soutěží správně, tak šetří veřejné peníze a zvyšují kvalitu života v našich regionech. A právě o tom byla závěrečná zastávka letošní VZ Tour – odborná konference v Plzni zaměřená na veřejné zakázky v multimodální dopravě. 

Konferenci VZ Tour jsme uspořádali v úterý 10. června 2025 v prostorách TechTower v Plzni, kam přilákala přes 60 zástupců krajských úřadů, municipalit, dopravních podniků i správy silnic. Na programu bylo šest odborných příspěvků, které přinesly konkrétní případové studie, aktuální právní souvislosti i prostor pro otevřenou diskusi. Mluvilo se o tom, jak nastavit veřejné zakázky tak, aby obstály nejen právně, ale i technicky a provozně.  

„Do multimodální dopravy proudí obrovské veřejné investice. Když jsou zakázky dobře nastavené a správně soutěžené, dají se ušetřit značné prostředky – a výsledky pak slouží doslova každému, kdo cestuje,“ říká Lukáš Holub, odborník na veřejné zakázky z Centra pro regionální rozvoj (CRR). „Největší zájem vzbudily konkrétní případové studie – třeba jak Pardubice soutěžily nové trolejbusy, nebo jak Karlovy Vary rekonstruovaly most metodou, která propojuje projektování a realizaci,” popisuje.

Od tramvají po kvalifikaci dodavatelů. Řečníci nabídli praxi, právní rámec i nové přístupy 

Program otevřel Lukáš Holub z CRR, který rozebral právní i praktické aspekty účasti dodavatelů ze třetích zemí v sektorových veřejných zakázkách. Upozornil na situace, ve kterých se zadavatelé nejčastěji dostávají do právní nejistoty, a nabídl konkrétní doporučení, jak těmto situacím předcházet.  

Na zkušenosti s centrálním zadáváním vlakové přepravy navázali Jana Dubcová a Richard Volín z Centrálního nákupu Plzeňského kraje. Ve svém společném vystoupení popsali specifika krajských zakázek, kde se mísí technické nároky s tlakem na udržitelnost i komfort pro cestující. 

Zcela konkrétní případ nabídla Petra Šindelářová z Plzeňských městských dopravních podniků. Popsala, jak město zvládlo rekonstrukci tramvajové vozovny na Slovanech za plného provozu. Martin Slezák se za Dopravní podnik města Pardubic zase podělil o zkušenosti s nákupem trolejbusů a dalšími dotačními projekty, které realizovali. 

Do metodiky zadávání přinesla nový pohled Dana Sárová (Statutárního města Karlovy Vary). Ve své prezentaci ukázala, jak město využilo metodu Design and Build při rekonstrukci Dvorského mostu. Vysvětlila, proč se rozhodli pro tzv. žlutou knihu FIDIC a jaké přínosy tento přístup měl. 

Na právní rovinu navázal Pavel Herman z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jeho prezentace shrnula rozhodovací praxi ÚOHS v oblasti dopravních zakázek. Upozornil na nejčastější pochybení, která úřad řeší, a doporučil, jak těmto chybám předejít už při tvorbě zadávací dokumentace. 

Závěr konference patřil Janu Pospíchalovi ze Správy železnic, který se věnoval evaluaci dodavatelů v systému kvalifikace. Představil konkrétní zkušenosti z velkých infrastrukturních projektů, kde je důvěryhodnost a způsobilost dodavatelů zásadní. 

Odborné know-how z praxe. CRR je vaším partnerem v regionu 

Experti na veřejné zadávání z Centra pro regionální rozvoj nabídli účastníkům nejen přednášky, ale také osobní konzultace přímo na místě. Právě tento formát se podle účastníků ukazuje jako nejcennější – řešení konkrétních situací přímo z praxe má pro zadavatele často větší hodnotu než obecné metodiky. 

„Z multimodální dopravy se stává klíčová oblast veřejných investic. Jenže její specifika často narážejí na rigidní zadávací praxi. Proto jsme rádi, že můžeme přinést příklady, kde se to povedlo, a nabídnout poradenství tam, kde to zatím drhne,“ uzavírá Magda Sýkorová, ředitelka plzeňské pobočky CRR, která akci organizovala. 

VZ Tour 2025 opět ukázala, co opravdu funguje 

Pozitivní ohlasy na plzeňskou zastávku VZ Tour potvrdily, že kombinace odbornosti, sdílení zkušeností a otevřenosti k diskuzi je tím, co zadavatelé skutečně potřebují. 

Silnou zpětnou vazbu nám poskytla i vystupující Dana Sárová, vedoucí právního odboru z Magistrátu města Karlovy Vary: „Velký dík za organizaci, za prostory, za složení posluchačů i přednášejících, za komunikaci. Nemělo to chybu, krása střídala nádheru. Udržujte laťku, je hodně vysoko. A věřte, že mám srovnání s desítkami jiných konferencí, přednášek na mnoha fakultách vč. zahraniční, kde jsem byla buď pasivním posluchačem či aktivním přednášejícím. Ty vaše mají kouzlo, které jim dáváte právě a jedině vy.” Takových reakcí si opravdu vážíme. Děkujeme za to.  

Plzeň tak uzavřela sérii konferencí, která se letos vedle dopravy zaměřila také na zdravotnictví, eGovernment a ICT. V každém z těchto segmentů přineslo CRR účastníkům praktický přehled o tom, co funguje, co ne a jak to zlepšit.  

Děkujeme všem partnerům, vystupujícím, účastníkům i kolegům z regionálních pracovišť, kteří se na přípravě VZ Tour podíleli – bez vás by tahle platforma neměla smysl. 

📌 Máte specifický dotaz k zadávání v dopravě? Nebo hledáte oporu při plánování projektu? 

Odborníci z CRR jsou připraveni vám pomoci. Obraťte se na ně na některé z našich regionálních poboček nebo přes aplikaci Konzultační servis.  

Regionální pobočky

Konzultační servis