Národní cena českých spotřebitelů

11. 6. 2024

Spokojený zákazník pro rok 2024

Víte-li o firmě, podnikateli nebo o jiném subjektu, který by si toto ocenění podle vás zasloužil, není nic jednoduššího než jej nominovat na Národní cenu českých spotřebitelů Spokojený zákazník. Návrhy přijímá Sdružení českých spotřebitelů, z. ú. (SČS) prostřednictvím formuláře do 15. července 2024. Na stránkách pak najdete veškeré další informace o ceně a také Zásady pro její zavedení, přiznávání a používání.

Jako SČS se dlouhodobě zasazujeme o to, aby u nás docházelo k férové konkurenci a také neustálé kultivaci podnikatelského prostředí, protože jsme přesvědčeni, že spokojenost zákazníků je důležitým motorem nejen pro podnikání samotné, ale i pro celou společnost, neboť i u nás hraje spotřeba domácností (obdobně jako v ostatních vyspělých zemích) minimálně důležitou, ne-li zásadní roli.
A nejde nám při tom pochopitelně pouze o to, aby byly produkty a služby na domácím trhu bezpečné, či aby při jejich produkci a prodeji byly ze strany podnikatelů i dalších subjektů dodržovány i všechny

potřebné postupy a právní předpisy, což považujeme do značné míry za samozřejmost, ale jde nám především o to, abychom se u nás mohli častěji a ve stále větší míře setkávat i s fenoménem spokojeného zákazníka. A to proto, že spokojeným zákazníkem je ten, kdo má pozitivní zkušenost s daným produktem nebo službou, které si zakoupil, což zahrnuje splnění jeho očekávání, kvalitu produktu nebo služby, efektivní komunikaci a v neposlední řadě i přátelský přístup ze strany podnikatele, který mu tuto zkušenost umožnil na trhu učinit.
Jako SČS tak nemůžeme úspěšně naplnit své poslání a přispívat ke kultivaci podnikatelského prostředí v ČR a jeho jednotlivých segmentů, aniž bychom, a to právě prostřednictvím Národních cen českých spotřebitelů Spokojený zákazník, ocenili i konkrétní společnosti a jednotlivce, kteří u nás z běžných spotřebitelů vytváří právě spokojené zákazníky.

Tyto ceny přitom vyhlašujeme v různé podobě již od roku 2000, a jsme hrdí na to, že tímto způsobem pomáháme oceněným firmám ke zvýšení nejen jejich obratu a zviditelnění dosaženého úspěchu, ale že tuto myšlenku ve vybraných regionech ČR podporují i jednotlivé kraje a jejich hejtmané, pod jejichž laskavou patronací vyhlašování, a především udělování těchto cen již tradičně každým rokem probíhá.
Značnou část ze všech více než 1.540 námi takto dosud oceněných podnikatelských subjektů totiž tvoří rodinné firmy a drobní podnikatelé, kteří berou očekávání českých spotřebitelů velmi vážně a kteří tak i v silné konkurenci ze strany nadnárodních podniků a často i nelehkých podmínkách (ať už šlo v posledních letech o Covid-19, energetickou krizi či inflaci) přispívají značnou měrou nejen k žádoucímu rozvoji podnikání, ale i cestovního ruchu a služeb v nejrůznějších koutech po celé ČR.
A máme proto velkou radost i z toho, že toto výše uvedené číslo díky našemu úsilí a podpoře ze strany krajů nezahrnuje jen několik, ale celkem již 14 odvětví a oborů podnikání, a to od výroby a prodeje potravin přes zakázkovou výrobu a opravy zboží či zdravotnické a další odborné služby až po právě například cestovní ruch anebo stavebnictví, a že se s těmito obory i jednotlivými a ze strany SČS takto oceněnými podnikateli po roce 2018 můžete seznámit kupř. i zde.

I když je, jak bylo uvedeno, naším hlavním cílem bezprostředně podpořit a povzbudit především kvalitu poskytovaných služeb a produktů na domácím trhu a zdůraznit při tom důležitost péče o zákazníka, a tedy i zvýšit povědomí o vybraných firmách a podnikatelích, je důležité, abychom zdůraznili, že o tom, kdo toto ocenění získá i v letošním roce, nerozhodujeme my, ale že všechny návrhy na přiznání Národní ceny jsou podrobeny přezkoumání v odborných hodnotících komisích, které postupují nezávisle a jednají podle svých vlastních statutů a pravidel, a současně také, že jejich závěry a doporučení, které dostaneme, vždy respektujeme.
V jednotlivých regionech přitom tuto funkci vykonávají Odborné komise pro ochranu spotřebitele, ve kterých jsou pod vedením zástupce nominovaného Krajským úřadem příslušného kraje zastoupeny vedle spotřebitelů anebo dalších nevládních organizací i místní samosprávy, profesní svazy a také dozorové orgány, jejichž zapojení si velice vážíme.
Přiznání ceny pak vyjadřuje skutečnost, že subjekt, který toto naše ocenění získá, poskytuje své služby nebo produkty v souladu s vysokým očekáváním spotřebitelů v ČR, což znamená, že takový podnikatelský nebo případně i jiný subjekt (jako např. nemocnice, škola či muzeum) naplňuje v rámci svého podnikání nebo působení nejen požadavky dané obecně závaznými právními předpisy vztahujícími se na danou oblast podnikání anebo činnosti, ale že při tom má dostatečně srozumitelně deklarovánu i jejich spolehlivost a kvalitu, že má zaveden systém pro řešení stížností a požadavků spotřebitelů a že své produkty a služby poskytuje na nadstandardní odborné úrovni. A každá cena se přiznává na dobu 3 let od roku vyhlášení (tj. letos na léta 2024 až 2026), přičemž může být přiznána případně i opakovaně.

O Sdružení českých spotřebitelů, z. ú.: Sdružení si klade za cíl hájit práva a oprávněné zájmy spotřebitelů v České republice i v Evropské unii, přičemž vyzdvihuje především preventivní stránku jejich ochrany: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit sám“. SČS přispívá ke kultivaci trhu a konkurenčního podnikatelského prostředí a působí v celé řadě oblastí, včetně standardizace, bezpečnosti a podpory kvality průmyslového zboží i potravin a služeb, a to včetně služeb finančních.

Kontakt: Mgr. Viktor VODIČKA, ředitel SČS, tel. 732 266 150, e-mail vodicka@konzument.cz