Konečně klid. Rokycansko má přímé napojení na dálnici. 

16. 10. 2025

Hluk, vibrace, zácpy. Pro mnoho obyvatel Rokycan a okolních obcí to byla řadu let každodenní realita. Teď už je to jinak. Severní Rokycansko má konečně přímé napojení na dálnici D5. Dílo za půl miliardy se navíc podařilo dokončit o půl roku dříve. Nová silnice odvede denně mimo obce tisíce aut, a to i díky evropským fondům. 

Komunikace II/232 se slavnostně otevřela 7. října 2025 v místě křížení hlavní trasy se silnicí Nový Dvůr – Osek. Veřejnost si den před spuštěním ostrého provozu mohla část trasy projet na kole, koloběžce či in-line bruslích nebo projít pěšky. 

„Dokončení stavby první etapy napojení severního Rokycanska na dálnici D5 výrazně uleví Rokycanům i okolním obcím,“ říká hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan. „Díky ní těžká vozidla jedoucí od dálnice D5 už nebudou projíždět přes celé centrum města a vyhnou se i prudkému kopci u rokycanské nemocnice.“ 

Půl roku před plánovaným termínem 

Práce začaly v září 2023 a podle smlouvy měly trvat 31 měsíců, tedy do dubna 2026. Dílo se ale podařilo dokončit výrazně dříve – i přes to, že podmínky nebyly úplně jednoduché. 

„V části trasy byl zjištěn skalní masiv,“ vysvětluje Jiří Velíšek, generální ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje, která stavbu zajišťovala. „Ten bylo nutné odtěžit těžkou technikou a poté sanovat. Díky nasazení zhotovitele stavby a díky vhodným klimatickým podmínkám, kdy stavební práce probíhaly bez přerušení, se dílo podařilo dokončit s půlročním předstihem.“ 

Konec zácpám a hluku

Nová komunikace je dlouhá 5,3 km a vede mimo zastavěná území obcí. Trasa začíná u napojení mimoúrovňové křižovatky D5 se silnicí II/183 a končí severně od obce Osek. Součástí stavby je i most přes Voldušský potok a lávka pro pěší a cyklisty. 

Dosud musela veškerá doprava včetně té tranzitní projíždět přes centrum obce Osek a následně přes severní část Rokycan. Jen přes Osek projíždělo denně přes 4 500 vozidel. Obce tak trpěly hlukem, vibracemi a dopravními zácpami. 

„Vítám, že Plzeňský kraj tuto investici realizoval. Nová silnice uleví dopravě ve městě, zejména ze severní části Rokycanska,“ oceňuje rokycanský starosta Tomáš Rada.  

Peníze z Evropy, z kraje i ze státního rozpočtu 

Celková investice dosáhla 520 milionů korun. Z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a státního rozpočtu šlo na projekt 442 milionů korun, tedy 85 procent způsobilých nákladů. Zbylých 78 milionů doplatil Plzeňský kraj. 

„Napojení severního Rokycanska na dálnici D5 patří mezi klíčové projekty, které jsme v tomto regionu podpořili,“ říká Magda Sýkorová, ředitelka plzeňské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které na projektu od začátku aktivně spolupracovalo. 

A doplňuje i souhrnná čísla: „Jen v Plzeňském kraji se díky IROP podařilo vybudovat či modernizovat více než 50 kilometrů silnic II. třídy s podporou přes 3,5 miliardy korun z evropských fondů. Přeložka u Rokycan je dalším důkazem, že dobře využité evropské dotace přinášejí konkrétní výsledky pro lidi i region.“ 

Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek k tomu dodává: „Jsem rád, že se tato stavba, která byla připravována řadu let, aby ulehčila městu Rokycany s tranzitní dopravou, dotáhla do konce, a to ještě před původním termínem dokončení. Bez pomoci evropských peněz by to ale nebylo možné.“