IROP navrací slavným lokomotivám ztracený lesk
Národní technické muzeum (NTM) po 2 letech dokončilo náročnou restauraci parních lokomotiv 210.001 „Serényi“ a 411.017 „Conrad Vorlauf“. Díky příspěvku z IROP tak nyní může veřejnost naplno obdivovat technické klenoty, které brázdily naše železnice v 1. polovině 20. století.
Parní lokomotivy se vrátily pod záři reflektorů. První zářijový den se na pražské Letné nesl ve znamení oslav, když se lokomotivy „Serényi“ a „Conrad Vorlauf“ po několika desetiletích objevily na scéně v celé své kráse. Tento slavnostní okamžik si nemohl nechat ujít ředitel NTM Karel Ksandr, ani ministr kultury Martin Baxa nebo ředitel odboru řídícího orgánu IROP Rostislav Mazal.
„Velmi mě těší, že podpora z Integrovaného regionálního operačního programu umožnila Národnímu technickému muzeu rozsáhlou renovaci vzácných parních lokomotiv. Ty jsou teď v plné kondici a připravené rozdávat radost milovníkům historie železniční dopravy (…) Podpora českého kulturního dědictví patří mezi dlouhodobé priority Integrovaného regionálního operačního programu,“ uvedl Rostislav Mazal.
Obě lokomotivy za sebou mají opravdu trnitou cestu. „Conrad“ je jednou z nejstarších dochovaných lokomotiv v Česku, což z ní činí nesmírně hodnotný exponát. Její revitalizace tak představovala skutečnou výzvu.
Příběh „Serényi“ nebyl o nic jednodušší. Lokomotiva byla před zahájením projektu ve zcela zchátralém stavu. Restaurátoři ji obdrželi rozloženou ve dvou vagonech, a museli ji tak v podstatě skládat znova. Řadu dílů navíc museli nově vyrobit prakticky bez podkladů. Přesto všechno dokázali „mašině“ navrátit ikonický vzhled. Nezbývá tedy než smeknout klobouky před jejich úctyhodným dílem.
Záchrana lokomotiv je součástí projektu IROP Restaurování kolejových vozidel ze sbírky Železničního muzea NTM. V rámci něj se plného zprovoznění dočká také slavná lokomotiva 464.102 „Ušatá”. Při výjimečných příležitostech ji tak budeme moct opět zahlédnout na kolejích. Díky projektu dojde navíc k vylepšení zabezpečovacího zařízení v Železničním depozitáři NTM v Chomutově. Všechny práce by měl být dokončeny do konce roku 2023.
„Národní technické muzeum se zařadilo mezi úspěšné příjemce dotací z IROP. Dva projekty už dokončilo, další tři jsou ve fázi realizace. Na restaurování parních lokomotiv získalo Národní technické muzeum z Evropského fondu pro regionální rozvoj přes 23 milionů korun. Celkem však v rámci IROP žádalo o podporu pěti projektů a dotace by měla přesáhnout 172,4 milionů korun. Technické památky a exponáty patří neodmyslitelně k našemu kulturnímu dědictví a jsme hrdí, že je také díky naší pomoci budou moct obdivovat i budoucí generace,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka sekce IROP Centra pro regionální rozvoj České republiky, která se ceremonie také osobně zúčastnila.
Veřejnost se může pokochat oběma exponáty na vlastní oči v areálu NTM v Praze na Letné. Ve druhé polovině září 2023 pak lokomotivy čeká přesun do Železničního depozitáře NTM v Chomutově.
Obě lokomotivy se nakonec stanou vlajkovými exponáty v chystaném Muzeu železnice a elektrotechniky, které má v prostorách Masarykova nádraží otevřít své brány v roce 2028. Obzvláště „Serényi“ bude hrát významnou roli, jelikož bude vítat návštěvníky ve foyer muzea.