Evropské fondy pomáhají: Nový vrtulník zachraňuje životy
Deník ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj každý měsíc vydává články o úspěšných projektech podpořených z evropských fondů. Letecká služba Policie České republiky získala díky podpoře projektu v celkové výši 468 mil. Kč nový vrtulník, který pomáhá při požárech, povodních, evakuaci či hledání ztracených osob.

Požáry, havárie, povodně, evakuace, ztracení lidé. To vše je v náplni práce Letecké služby Policie České republiky. Veškerou činnost zajišťují policejní vrtulníky. Ve své letecké flotile mají i špičkový americký vrtulník střední kategorie Bell 412 EPi, který byl pořízen z dotace Evropské unie jako první v Evropě.
Letecká podpora, kterou poskytuje Letecká služba PČR, je pestrá. Neodkladné zásahy se provádějí na vyžádání letecké podpory buď Operačním odborem Policejního prezidia nebo Operačním a informačním střediskem Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.
Jsou ale i další vzlety, ty zase vyžadují jednotlivé policejní útvary či hasiči. Jen vloni vrtulníky Letecké služby provedly 395 ostrých vzletů, což je o 24 více než rok předtím. Přitom každý rok počet vzletů vrtulníků stoupá. Celkem piloti vloni strávili ve vzduchu 3099 hodin počítáno po minutách skutečně strávených ve vzduchu. Své základny mají na letištích v Praze a v Brně.

Letecká služba disponuje osmi vrtulníky EC 135 T2 a šesti vrtulníky Bell 412 typy HP, EP nebo EPi. Právě typ Bell 412 EPi je v letecké rodině vrtulníků nejmladší. Poprvé vzlétl na začátku roku 2016. Jeho cena i s DPH je 450 milionů korun.
Vrtulník byl pořízen z dotací od Evropské unie a od státu. Dotace více než 398 milionů korun byla poskytnuta Evropskou unií prostřednictvím Integrovaného operačního programu. Státní dotace navíc činila více než 70 milionů korun.
„Poslední nový vrtulník Bell jsme získali v roce 2009, ty nejstarší jsou z roku 1993, proto evropský dotační program byl pro nás jedinečná možnost obnovit a doplnit leteckou techniku. Zároveň se nám z dotace povedlo nakoupit i tři automobilové cisterny na letecké palivo se speciální nástavbou a také čtyři optické plošiny se speciální kamerou tzv. flíry, které disponují kamerami pro denní i noční vidění (termovize pozn. red.) a jsou používány i k přenosu obrazu v reálném čase,“ vysvětlil plukovník Ing. Tomáš Hytych, MBA, ředitel Letecké služby Policie České republiky.
Nový vrtulník americké výroby je využíván na záchranářské i policejní práce, k převozu záchranářských týmů i k převozu transplantačních týmů nebo inkubátorů. Je vybaven jeřábem, slaňovací rampou a podvěsem, který se využívá k převozu těžkých břemen nebo k uchycení „bumbi-backetu“, tzv. bambi vaku pro letecké hašení.
Mnozí si ho mohou pamatovat z televizních záběrů při letošních záchranářských akcích při problému s lanovkou na Bukové hoře či v Jizerských horách nebo při záběrech z leteckého hašení na Zlínsku, u Karlových Varů, z Hřenska a na dalších místech po celé republice.
Z vrtulníku lze záchranáře na laně spustit i do hloubky šedesáti metrů. Přepravují se v něm například speciální policejní jednotky URNA, policejní zásahové jednotky, záchranářské týmy, kynologické týmy apod.
„Unijní“ vrtulník má svoji domovskou základnu na pražském letišti, létá a operuje však po celé republice. Jeho piloti se školí každoročně na simulátoru v Americe, základní typové školení probíhá ve Španělsku.
„Máme celkem 14 vrtulníků a přes 170 zaměstnanců jak policistů, tak občanských zaměstnanců zajišťujících chod služby. Mezi nimi je i deset operátorů dronů, protože máme i nově vzniklé oddělení bezpilotních leteckých prostředků, kde je cílem mít 28 lidí na čtyřech stanovištích v republice,“ podotkl ředitel.
Nepřetržitá pohotovost
Letecká služba zajišťuje nepřetržitou pohotovost vrtulníků a letových posádek k letecké podpoře policejních útvarů při akcích na záchranu lidských životů, zdraví a majetku, při pátrání po pohřešovaných osobách, nebezpečných pachatelích, ale i po odcizených motorových vozidlech.
Posádky vrtulníků provádějí zásahové, záchranné a pátrací lety, podnikají hlídkové a průzkumné lety. Dále se podílejí na řízení dopravy, pomáhají hledat důkazy a také pořizují dokumentaci při objasňování trestných činů.
Policejní vrtulníky lze spatřit v rámci podpory hasičských sborů při záchraně a evakuaci osob z nepřístupného terénu, při povodních, při hašení lesních požárů a požárů v nedostupných místech včetně následného monitoringu. Působí při monitorování a dokumentaci mimořádných událostí, monitorování dopravní situace nebo kontrole státní hranice.
Pohotovostní vrtulník je nasazován i při pátrání po letadlech v rámci SAR (Search and Rescue) v případě zachycení nouzového signálu o havárii nebo ztrátě letadla na našem území.
Vrtulníky Letecké služby působí i na horách při pátracích akcích Horské služby, při rychlé přepravě záchranářů na místo pádu laviny či evakuaci osob z poškozené lanovky. Své místo zastávají při povodních nebo záchraně při pádu ze skal a podobně, při přepravě materiálu záchranných týmů a potřebné techniky do nepřístupných míst.
Vrtulníky Letecké služby PČR se v minulosti účastnili i několika humanitárních pomocí v rámci hašení požárů v zahraničí. „Naše služba nasazuje také vrtulníky v úpravě pro Leteckou záchrannou službu pro přepravu lékařů, zdravotníků a pacientů ve středisku Letecké záchranné služby v Praze. Další sanitní vrtulník je nasazen na středisku LZS v Brně, oba v systému nepřetržitého provozu H24. O jejich nasazení rozhoduje operační středisko Zdravotní záchranné služby v příslušném regionu,“ dodal ředitel Letecké služby PČR Tomáš Hytych.
Rozhovor s velitelem Letecké služby Tomášem Hytychem na www.denik.cz .