Jak na změny v plnění u veřejných zakázek? Máme nový metodický materiál

26. 6. 2025
Zadavatelé mají k dispozici nový metodický materiál k veřejným zakázkám. Pomůže jim zvládat změny v plnění projektů, třeba u IT zakázek, a přitom postupovat v souladu se zákonem.

Veřejné zakázky, zejména v oblasti informačních a nemocničních systémů (IS/NIS), se často zadávají ve chvíli, kdy ještě nejsou známé technické detaily. V průběhu přípravy nebo realizace projektu pak může dojít ke změnám požadavků, technologií nebo legislativy. Jak se s těmito změnami vypořádat, a přitom postupovat v souladu se zákonem?

Společně s Ministerstvem vnitra jsme připravili nový metodický materiál, který pomůže zadavatelům zorientovat se v možnostech, jak reagovat v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) i pravidly dotačních programů.  

Co v metodice najdete?  

Materiál přehledně popisuje, jak můžete jako zadavatel:  

  • už při vyhlášení zakázky počítat s možnými změnami a vyhradit si je ve smlouvě (§ 100 ZZVZ),
  • změnit předmět plnění i v průběhu realizace, a to bez nutnosti nového výběrového řízení (§ 222 ZZVZ),
  • postupovat v situaci tzv. vendor lock-in, kdy má potřebné know-how nebo přístup k systému jen původní dodavatel, 
  • využít tzv. mandayový model, tedy objednávat expertní služby podle potřeby
  • zvážit jednací řízení bez uveřejnění (JŘBU) v případech, kdy jiné řešení není možné. 

Proč tento materiál vznikl?  

U složitějších ICT projektů (informačních a komunikačních technologií), financovaných z evropských fondů (například z Národního plánu obnovy nebo Integrovaného regionálního operačního programu), se změnám často nelze vyhnout. Důležité ale je, aby byly dobře promyšlené a právně správně ošetřené.  

Tento metodický materiál nabízí srozumitelný návod, jak v takových situacích postupovat a zároveň připomíná, že právní poradenství k veřejným zakázkám je způsobilým výdajem projektu, tedy výdajem, který si zadavatel může zahrnout do rozpočtu. 

📥 Metodiku ke stažení najdete zde