CRR sází na umělou inteligenci. První nástroje už pomáhají, další přijdou již brzy

V CRR rozjíždíme novou etapu digitalizace. Umělá inteligence nám pomáhá šetřit čas, zjednodušovat rutinní práci a zlepšovat služby veřejnosti. První nástroje už používáme, další – včetně aplikace Anakonda – představíme v následujících týdnech. Poprvé už 10. června na veletrhu URBIS v Brně.
AI ve službách regionálního rozvoje
V CRR začínáme naplno využívat potenciál umělé inteligence. Tam, kde dřív zaměstnanci ručně kontrolovali dlouhé dokumenty nebo upravovali složité texty, dnes pomáhají chytré nástroje. Práce je díky nim rychlejší, přesnější a méně zatěžující.
Některé nástroje jsme už nasadili, na dalších intenzivně pracujeme. Jeden z nich, interně přezdívaný „Anakonda“ (Aplikace Na Kontrolu Dat), budí pozornost nejen svým názvem. Jde o aplikaci, která významně zjednoduší jednu z nejnáročnějších agend: kontrolu dat v žádostech o platbu. Představíme ho veřejnosti v následujících týdnech a už teď víme, že bude mít co ukázat.
Ohlas v Bruselu i v Brně
O Anakondu jsme se už podělili na mezinárodní scéně. Generální ředitel CRR Petr Štěpánek ji představil na Festivalu of Peer2Peer Communities, který pořádala Evropská komise a PwC v Bruselu. Prezentace vzbudila mimořádný zájem – slovo Anakonda se stalo nejčastěji zmiňovaným zážitkem konference v živém hlasování přes Slido. Další veřejné představení chystáme 10. června na veletrhu URBIS: The Smart Cities Meetup v Brně. Nenechte si to ujít.
Jak AI zlepšuje komunikaci i pochopení
Zavádění AI v CRR nekončí u jedné aplikace. Postupujeme podle jasné strategie, která propojuje technologii s praktickým dopadem – na kvalitu a efektivitu práce našich zaměstnanců i spokojenost žadatelů v regionech. Kromě Anakondy pracujeme s virtuálními agenty, kteří nám pomáhají s tím, jak mluvíme s veřejností.
Využíváme je jak při samotné tvorbě online obsahu, tak během ověřování čtivosti a srozumitelnosti našich sdělení – ať už jde o texty, vizuály nebo příspěvky na sociální sítě či časopis Regiony nás baví. Naše agentky simulují různé čtenářské typy a pomáhají nám tvořit obsah, který je srozumitelný, důvěryhodný a přínosný pro konkrétní cílové skupiny.
Učíme se pracovat s AI napříč úřadem
Důležitou součástí je také AI akademie pro zaměstnance. Její součástí jsou workshopy, video návody na práci s Copilotem či Canvou i pravidelný newsletter s novinkami ze světa AI, které pomáhají pochopit, jak umělou inteligenci reálně využít v každodenní praxi. Do vzdělávání se zapojují nejen nováčci v adaptačním procesu, ale i zkušení odborníci. A to nejen z řad IT, ale napříč celým úřadem.
„Bez lidí, kteří se nebojí změn, by žádná digitalizace nedávala smysl. Proto chceme, aby AI byla přirozenou součástí práce všech zaměstnanců – ne strašákem, ale pomocníkem,“ říká Miloš Šenkýř, který má v CRR spolu se svým týmem na starosti přípravu a koordinaci rozvojových projektů.
Využívání AI nástrojů se postupně promítá i do systému hodnocení kompetencí, což motivuje k jejich aktivnímu zapojení. „Zaměřujeme se také na odbourávání bariér – od nejistoty při práci s technologiemi až po obavy ze ztráty pracovní náplně. Věříme, že AI má smysl jen tehdy, když jí lidé důvěřují a skutečně jim pomáhá. A právě na tom stavíme i náš přístup ke vzdělávání,” dodává Miloš Šenkýř.
Bezpečnost a důvěra na prvním místě
Při zavádění AI klademe důraz na ochranu dat i transparentní přístup. Pracujeme s nástroji a v prostředí, které splňují požadavky GDPR a kybernetické bezpečnosti, a zároveň integrujeme umělou inteligenci do dalších částí organizace – včetně optimalizace interních dokumentů, kontrol udržitelnosti projektů nebo veřejných zakázek.
Tohle je teprve začátek. Umělou inteligenci v CRR zapojujeme do konkrétních procesů a srozumitelně ukazujeme, že digitalizace není buzzword, ale nástroj, který má obzvláště ve veřejném sektoru velký smysl implementovat.
Zajímá vás, jak Anakonda funguje a jak změní každodenní agendu ve veřejné správě? Přijďte se podívat na naši prezentaci na URBIS 2025 nebo sledujte náš web a sociální sítě, kde prozradíme více už brzy.