Přes 2 miliardy z IROP zajistí bezpečnější cesty pro pěší a cyklisty

21. 2. 2023
Chodník mezi Litvínovem a Mezibořím
Nový chodník pro pěší mezi Litvínovem a Mezibořím

60. výzva IROP (CLLD) se zaměří na bezpečnější a kvalitnější infrastrukturu pro pěší a cyklisty v regionech. V nové výzvě je pro žadatele připraveno přes 2,3 miliardy korun z IROP.

Kdo může žádat o podporu?

  • obce, dobrovolné svazky obcí, kraje a organizace zřizované nebo zakládané těmito subjekty

Na co můžete dotaci z IROP využít?

  • na výstavbu, rekonstrukci či modernizaci komunikací pro pěší u silnic a místních komunikací s vysokou intenzitou motorových vozidel
  • na řešení nebezpečných situací, do kterých se dostávají chodci či cyklisté v nehodových lokalitách
  • na výstavbu, rekonstrukci či modernizaci cyklostezek, cyklistických zón, liniových opatření pro cyklisty i na realizaci doprovodné cyklistické infrastruktury

Na co si dát pozor?

Abyste na podporu dosáhli, je třeba splnit řadu podmínek definovaných výzvou. Doporučujeme tedy případným zájemcům o podporu seznámit se s vydanými Specifickými pravidly a jejich přílohami.

Upozorňujeme, že příprava projektů je i s ohledem na požadované specifické přílohy náročný proces. Ke každému záměru v rámci aktivity Infrastruktura pro bezpečnou nemotorovou dopravu s celkovými způsobilými výdaji nad 3 mil. Kč musíte navíc doložit Zprávu o provedení auditu bezpečnosti pozemní komunikace, která potvrzuje přínos projektu ke zvýšení bezpečnosti dopravy na komunikaci oproti současnému stavu.

Pokud je cílem projektu zvýšení bezpečnosti u pozemní komunikace s vysokou intenzitou dopravy, musí žadatel doložit hodnotu intenzity motorové dopravy (min. 500 vozidel za den) na dotčené silnici/místní komunikaci, resp. jakým způsobem ji určil. Pokud si projekt klade za cíl zlepšení bezpečnostní situace v nehodové lokalitě, musí doložit Zprávu o provedení bezpečnostní inspekce pozemní komunikace, která potvrdí vysoké bezpečnostní riziko komunikace pro chodce nebo cyklisty.

Co se týče aktivity Infrastruktura pro cyklistickou dopravu, v rámci ni nejsou podporovány všechny formy a podoby komunikací pro cyklisty, se kterými se v provozu setkáváme. Dotaci tak nelze využít např. na cyklotrasy, polní a lesní cesty či úseky pod svislou dopravní značkou B11 (Zákaz vjezdu všech motorových vozidel).

Dále platí, že pokud by byl projekt poskládán z více nesouvislých úseků, je nutné, aby každý takovýto úsek sám o sobě splnil všechna kritéria i podmínky výzvy,“ dodává specialistka k výzvám IROP pro oblast dopravy Michaela Brožová.

Podpora infrastruktury pro nemotorovou dopravu je jedno ze stěžejních témat strategií komunitně vedeného místního rozvoje. Díky IROP 2021–2027, o nějž se stará Centrum pro regionální rozvoj, tak může dojít k realizaci spousty potřebných projektů, které přispějí ke zkvalitnění životních podmínek ve všech regionech.

Obraťte se na nás

Máte dotaz k výzvám nebo si nevíte rady s projektovou žádostí? Kontaktujte odborníky z Centra přes Konzultační servis IROP.

Inspirujte se úspěšnými projekty IROP

A jak na to? Inspirujte se například novým chodníkem pro pěší mezi Litvínovem a Mezibořím, který přispěl k větší bezpečnosti chodců u frekventované silnice. Na další povedené projekty z IROP se můžete podívat na našem webu Regiony nás baví, kde ukazujeme, jak evropské peníze pomáhají v regionech po celém Česku.