Téměř 3 miliardami podpoří IROP cyklistickou dopravu

11. 10. 2022
Cyklostezka Zlín – Příluky – Lužkovice – Klečůvka
Foto: Cyklostezka Zlín – Příluky – Lužkovice – Klečůvka

Čistý, udržitelný systém dopravy, který je šetrný k přírodě, pomáhá zlepšovat život lidem v regionech, a to především ve městech. Právě je totiž nejvíce trápí emise a znečišťující látky v ovzduší. Vedle již otevřených výzev na podporu veřejné dopravy proto nyní IROP vyhlásil výzvy nové, v nichž se soustředí na podporu cyklodopravy. Vyčleněny jsou na ni téměř 3 miliardy korun.

Pro koho a na co jsou peníze určeny?

Nové výzvy pomohou vybudovat kvalitnější infrastrukturu pro cyklistickou dopravu v méně rozvinutých regionech (výzva č. 35) a v regionech přechodových (výzva č. 36). O peníze z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) mohou žádat obce, dobrovolné svazky obcí, kraje a organizace zřizované nebo zakládané těmito subjekty.

Finanční podporu můžete využít na výstavbu, rekonstrukci či modernizaci cyklostezek, cyklistických zón, liniových opatření pro cyklisty i na realizaci doprovodné cyklistické infrastruktury. Vaše projekty by tak měly pomoci zatraktivnit cyklodopravu pro lidi v regionech a zmírnit dopad emisí, které vytváří nadužívaná osobní automobilová doprava.

Své projektové žádosti můžete podávat již ode dneška.

Na co si dát pozor?

Aby bylo možné na podporu dosáhnout, je třeba splnit řadu podmínek. Žadatelům proto doporučujeme seznámit se s vydanými Specifickými pravidly výzev a jejich přílohami a v případě nejasností se obrátit na odborníky z Centra skrze Konzultační servis.

Na některá z pravidel výzev č. 35 a 36 upozorňuje Michaela Brožová, specialistka k výzvám IROP pro oblast dopravy: „Je potřeba zdůraznit, že podporovány nejsou všechny podoby komunikací pro cyklisty, se kterými se v provozu setkáváme, například cyklotrasy, polní a lesní cesty či úseky pod svislou dopravní značkou B11 (Zákaz vjezdu všech motorových vozidel). Dále platí, že pokud by byl projekt poskládán z více nesouvislých úseků, je nutné, aby každý takovýto úsek sám o sobě splnil všechna kritéria i podmínky výzvy. K těm zásadním patří i to, že projekt musí být realizován v městské oblasti nebo zajišťovat obsluhu a dostupnost do jejího zázemí.“

Inspirujte se úspěšnými projekty

Nová cyklostezka v Hranicích na Olomoucku, která vznikla za podpory IROP v minulém programovém období, usnadnila bezpečné dojíždění do škol a do práce jak místním, tak i lidem z okolních obcí. Místní části propojila například cyklostezka ve Zlíně a na území Šlapanicka v Jihomoravském kraji vznikl celý systém cyklostezek oddělující motorovou a nemotorovou dopravu.

Na podporu cyklodopravy jde v rámci IROP více finančních prostředků, než tomu bylo v předchozím programovém období. Díky tomu může vzniknout mnoho dalších úspěšných projektů, které zvýší zájem o tento typ ekologické dopravy v regionech.