35 nových trolejbusů přiváží do Budějovic komfort a čistší vzduch
Ujet až 12 kilometrů bez trolejí? Pro nové budějovické trolejbusy žádný problém. Ve středu 17. prosince město slavnostně završilo převzetí flotily 35 vozů Škoda 33Tr. Díky bateriovému pohonu zvládnou obsloužit i místa bez vedení a zajistí větší spolehlivost dopravy. Na nákup přispěl IROP téměř 400 miliony korun.

Ulice jihočeské metropole ještě nedávno brázdily trolejbusy, které měly svá nejlepší léta dávno za sebou. Průměrné stáří vozového parku dosahovalo 17 let, vozy byly hlučné a pro maminky s kočárky nebo seniory byl nástup do nich často sportovním výkonem. To se ale změnilo.
Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) úspěšně završil velký projekt obnovy, když k dříve dodaným 14 vozidlům převzal zbývajících 21 nových trolejbusů Škoda 33Tr.
Evropské peníze, které cítíte na každém kilometru
Celková investice do 35 moderních vozů se vyšplhala na téměř 700 milionů korun. Zásadní roli při financování hrály evropské fondy. Z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) putovalo na nákup celkem 396,8 milionu korun.
„Je radost vidět, že evropské peníze pomáhají tam, kde to lidé denně pocítí. Téměř 400 milionů korun z IROPu přineslo městu nové trolejbusy, které jsou tiché a bezbariérové, takže zajišťují pohodlnější cestování například pro maminky s kočárky a seniory,“ říká Magda Sýkorová, ředitelka plzeňské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty administrovalo.
Podpora má podle ní význam i v širším kontextu: „Díky bateriím zvládnou i úseky bez trolejí a zároveň jsou šetrné k životnímu prostředí, snižují hluk i emise. Investice do moderní veřejné dopravy má smysl, protože přináší nejen komfort a spolehlivost, ale také udržitelnou budoucnost.“
Česká kvalita a svoboda pohybu
Nové vozy jsou výsledkem spolupráce dvou tradičních českých značek – plzeňské Škody Electric a libchavské společnosti SOR, která dodala karoserie.
„Těší nás, že ve výběrovém řízení uspěla vozidla z produkce českých výrobců… Zároveň kolegové už vozy několik měsíců mají možnost spokojeně provozovat,“ uvádí ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.
Hlavní technickou vychytávkou je tzv. parciální pohon. Trolejbusy jsou vybavené trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 kilometrů mimo trakční vedení. V praxi to znamená obrovskou svobodu – při výlukách nebo nehodách trolejbus nezůstane stát, ale překážku objede. Zároveň může obsluhovat i čtvrti, kam dráty nevedou.
Dopravní podnik už tento systém využívá například na lince 15. „Trolejbusy vybavené bateriemi jsou klíčovou součástí naší strategie ekologické a flexibilní dopravy, která zajišťuje komfortní a ekologické cestování,“ dodává Dolejš.
Zátěžový test v zimě
Zatímco prvních 14 vozů už cestující dobře znají, nová várka 21 trolejbusů se do provozu zapojí v nejbližších dnech. Čeká je rovnou ostrá zkouška.
„Po podzimních úspěšných testech na linkách 1 a 14 nás teď čekají ještě zátěžové zimní měsíce. Kapacity baterií chceme důkladně otestovat nejen v reálném provozu, ale i za extrémního počasí včetně intenzivního vytápění salonu pro cestující,“ vysvětluje plány Slavoj Dolejš s tím, že dosavadní výsledky jsou velmi slibné.
Díky této obměně bude víc než 80 % flotily trolejbusů v Českých Budějovicích jezdit na baterie. Cestující se navíc mohli zapojit do hry – nové vozy dostaly jména, která v anketě vybrala sama veřejnost.






